Közzétéve:

Az önbizalomról egyszerűen

Az önbizalom kérdése, – illetve inkább az önbizalom hiánya -, gyakran felmerülő téma, amikor szülőkkel vagy pedagógusokkal beszélgetünk. Leggyakrabban persze a gyerekekről van szó. * Mit lehet tenni, hogy a gyermekem önbizalma helyére billenjen? * Nem bízik magában, fél új dolgokat kipróbálni. * Sokszor bele sem fog semmibe, mert azt mondja, “ez nekem úgysem fog sikerülni”. Valószínűleg veled is előfordult már, hogy megkérdőjelezted saját magad, saját képességeid. Aztán történt valami, ami vagy átlendített a bizonytalanságodon és erőt adott, vagy pont fordítva: növelte a félelmed és megakadályozta, hogy az elképzeléseid szerint cselekedj. Azzal, hogy alkalomadtán megkérdőjelezzük magunkat, nincs különösebb gond. Vannak pillanatok, amikor túl sok az ismeretlen és a végkifejlet is…

Olvass tovább

Közzétéve:

Mi gondolsz, mit gondolok?

A gyerekek általában kíváncsiak. Sokat kérdeznek, úgy érzik sok mindent tudniuk kell. Ez így van rendjén.  A sok kérdéssel információt kapok szülőként arról, hogy éppen mi foglalkoztatja gyerekeimet. Még akkor is, ha vannak pillanatok, amikor a sok kérdés éppen nagyon zavaró vagy fárasztó. De akkor is izgalmas, amikor olyan kérdést kapok, amire sosem gondoltam volna, így válaszom sincs rá. Ez nálatok is így van? Ezt a természetes érdeklődést összekapcsoltuk az érzelmi intelligenciával és egy szórakoztató családi játékot készítettünk belőle. Mi lenne, ha ki kellene találni, vajon a másik mire gondol. Nem gondolatolvasást terveztünk, viszont ez a fajta gondolkodás – mit érez a másik, mire gondol és ezek után majd mit…

Olvass tovább

Közzétéve:

EQ a döntésben

Egy reggel Budapest felé autózva elgondolkodtam, és nem kanyarodtam le ott, ahol kellett volna. Erre persze csak ott döbbentem rá, ahol már nem tudtam visszafordulni, lévén az M3 bevezető nem sok helyen enged ilyen lehetőséget. Nem vagyok született budapesti, nem ismerem a rövidebb, gyorsabban járható utakat, az első ötletem a megmentő GPS volt. Szerencsémre piros volt a lámpa és az utcanév is csak négy betű. Adott egy útvonalat, amit 1 óra 25 percesre becsült. A célpontnak azt a helyet adtam meg, ahol le akartam tenni az autót, hogy onnan a feltúrt budai részeken csak tömegközlekednem kelljen. Ezzel a számítással addigra értem volna a parkolóba, amikor már a “jelenésem” helyszínén kellett…

Olvass tovább

Közzétéve:

Kipróbáltuk – Fóti-Somlyó

Valami jó kirándulóhely itt a közelben? Szép táj, csend, növények és állatok sokasága, könnyű terep – nagy kaptatók nélkül. Összegezve: ez a Fóti-Somlyó tanösvény. Már 2017-ben elhatároztuk, hogy amikor az idő(járás) megengedi kimozdulunk a szabadba kirándulni egyet. Ehhez idén is tartjuk magunkat. A gyerekek már jól bírják és szeretik is a nagy sétákat a természetben. 2017-ben a leghosszabb táv a Spartacus-ösvény volt (~18 km), amit a gyerekekkel megtettünk (idén is célunk végigsétálni, és ha nem feledkezünk meg róla, még képes beszámolót is fogunk készíteni). 2018-as célunk, hogy összesen legalább 100 km-t beletegyünk a túrabakancsainkba. Szerintem teljesíthető ez a cél, sőt inkább azt várom kíváncsian, hogy a szilveszteri összesítéskor mennyivel sikerül…

Olvass tovább

Közzétéve:

Hogyan nevelj problémamegoldót 3 lépésben

Néha úgy érzed maga a gyereked a probléma… ám van egy remek lehetőséged arra, hogy ne te legyél minden probléma megoldója  hanem átadd ezt a szerepet neki. El tudod képzelni, hogy eljön az a nap, amikor ő maga találja ki valamire a megoldást, és nem azzal kezdi, hogy “anyuuuuu”? Vagy hogy a testvérek közötti feszültség levezetése nem azonos a verekedéssel és egymás szidalmazásával? Ha el tudod képzelni, az már remek kiindulópont. Tegyük fel, hogy történt valami, és  úgy véled, abban a helyzetben a gyereked nem a lehető legjobb megoldást választotta. Innen indulunk ki, és lépünk tovább. Hármat. 1. Ismerd fel, hogy probléma/konfliktus merült fel. A problémák megoldását gyakran hátráltatja a…

Olvass tovább

Közzétéve:

Döntéseink – áldás és átok

Az egyik szülői tréningen a büntetésről beszélgettünk. Pontosabban arról, hogy mennyi probléma van vele, és hogy mennyire nem érdemes használni a nevelési eszközeink között.Most nem részletezem az okokat, korábban már olvashattál erről itt, itt, itt, és itt is. Minden élethelyzetben döntünk, hogy miként reagálunk, mit cselekszünk. Ezek a döntések azok, amelyek meghatározzák, hogy kik vagyunk ma, és hol tartunk ebben a pillanatban. Egészen biztosan te is fel tudsz sorolni néhány – vagy akár több – momentumot az életedben, amelyek sorsfordító döntésekké váltak. lehet, hogy ennek akkor nem voltál a tudatában, de visszanézve ma már egészen világos, hogy ha azokban a helyzetekben máshogy döntesz, ma más lennél, máshol lennél, más lenne…

Olvass tovább

Közzétéve:

7 EQ tévhit – Te is rosszul tudtad?

7 dolog, amit a legtöbb ember rosszul tud az érzelmi intelligenciáról. Te is? Az érzelmi intelligencia népszerű téma lett mára, olyannyira, hogy olyan írások is születnek róla, amelyek témájukban teljes tévedésbe viszik az olvasót. Nagyon fontos, hogy találd meg, kinek hiszel, hogy ne legyenek tévhiteid az EQ-ról. Népszerű cikkeket látni, több tízezres megosztással, ahol az emberek elhihetik magukról, hogy ők csak áldozatok, mert magas EQ-juk van, holott a valósághoz ennek köze nincs. Jöjjön az igazság az EQ-ról. Tegyünk rendet a fejekben! Aki magas EQ pontszámmal rendelkezik, NEM álmodozó és egyáltalán nem áldozat, sőt! Néha éppen vele érdemes vigyázni 😊 EQ tévhit No.1. Magas EQ = intenzívebb érzelmek, jobban fáj és…

Olvass tovább

Közzétéve:

Mi az érzelmi intelligencia?

Nézzük először, mi NEM az érzelmi intelligencia: – Nem, az IQ ellentéte – Nem azonos a kedvességgel – Nem egyenlő az empátiával – Nem igaz, hogy a nők mindig magasabb értékekkel rendelkeznek Ha már idáig eljutottunk, az első és legfontosabb: az érzelmi intelligencia egy készség. Sőt, talán még pontosabban: készségek együttese. Jó hír, hogy ez a készség fejleszthető, nem kell a velünk született szinten maradnia. Mindenkinél más készségterületek erősebbek, az öröklött és a személyiségünk fejlődése során átélt tapasztalatok hatására. Az érzelmi intelligencia tehát egy készség, amely használata során felismerjük, beazonosítjuk a saját érzelmeinket, és képesek vagyunk erre mások esetében is. Ezeket az érzelmi információkat és a körülményeket figyelembe véve pedig…

Olvass tovább

Közzétéve:

Crassus és az EQ

Crassusról nagy valószínűséggel mindenkinek a gazdagság jut eszébe. Esetleg a kétes körülmények között leégett bérházak, amelyek oltásáért a tulajdonjogot kérte cserébe. Vagy a triumvirátus, és a katasztrofális szíriai hadjárat. Carrhae, a római hadsereg hatalmas bukása, és Crassus vége. Nem először olvastam a történetet – több író többféleképp látja, hát miért ne nézzük minél több nézőpontból, hiszen ez is jót tesz a kritikus gondolkodásnak – és most jutottam el odáig, hogy összekössem Crassus dicstelen bukását és az EQ-t. Azaz annak hiányát Crassus cselekedeteiben és döntéseiben. Utolsó hadjárata során a Parthus birodalom egyik városába, Seleuiába tartott, több mint harmincezer gyalogossal, lovasság nélkül. A célja a katonai győzelem volt, hogy végre ő is…

Olvass tovább

Közzétéve:

EQ a kertben

Elöljáróban: minden téma kapcsolható az érzelmi intelligenciához, ha jól figyelünk. 🙂 Évek óta hullámzó a kapcsolatom a kerttel. Gyerekként imádtam a nagy kertünket, a málnabokrokat, a barackfát, a borsót, sőt, még a krumplibogarakon is mókás volt szörnyülködni. Aztán elköltöztünk. Nagyobb ház, kisebb kert, és idővel mindenféle kerti tevékenység elmaradt. Ez lett az új szokás. Mióta itt lakunk, évről évre hullámzó a kapcsolatom a kerttel. A nagypapám – aki idén ősszel már 91 lesz – 8 éve ültetett nálunk ribizlit és szedret, ezek kitartóan megmaradtak, én csak beszélgetek velük. Volt olyan év, amikor a paradicsomtól a padlizsánon és cukkinin át az uborkáig mindenféle palántát ültettem. És amikor már elkezdtem örülni a…

Olvass tovább